Perkara Yang Perlu Diteliti Dalam Surat Perjanjian Sewaan Kedai | Premis
Ini adalah sambungan kepada entry sebelum ini yang bertajuk 'Tips Mencari Kedai Untuk Disewa'. sekiranya anda belum membacanya, sila klik disini (klik).
Sebenarnya kali ini Belalang nak kongsikan contoh surat perjanjian sewaan kedai atau premis. Tetapi memandangkan surat yang nak dikongsi tu berada dalam thumbdrive di rumah, jadi Belalang tukar fikiran.
Apa kata jika Belalang kongsikan perkara yang perlu anda teliti di dalam surat perjanjian sewa kedai?
Lain pemilik premis lain syarat dan caranya. Tetapi dalam pengalaman Belalang, ada beberapa perkara di dalam surat perjanjian yang jika anda terlepas pandang dikemudian hari mungkin akan menyusahkan anda dan juga pemilik kedai.
1. Kaedah Bayaran
Bayaran bagaimana yang dipersetujui oleh pemilik dan anda? Hal ini Biasa Belalang alami dimana ketika bayaran bulan pertama ingin dijelaskan rupa-rupanya pemilik kedai tak mahu menerima secara tunai. sebaliknya ia mahu penyewa bank in. Tetapi sekiranya hal ini dapat anda putuskan lebih awal bersama pemilik kedai, pasti ia jadi lebih mudah.
2. Tempoh masa lewat yang dibenarkan
Sekiranya anda menghadapi masalah untuk membayar sewa pada haribulan (contoh: setiap 15 hari bulan) seperti yang dijanjikan, dalam tempoh berapa lamakah anda perlu jelaskan. Seminggu dari tarikh atau bagaimana?
3. Bil utiliti (elektrik dan air)
Adakah bil air dan elektrik anda yang perlu terus jelaskan atau pemilik yang jelaskan dan anda perlu membayar kepadanya? Ini juga pernah Belalang alami :)
4. Bil Indah water
Didalam perjanjian bagaimana bil Indah water dijelaskan? Kadang-kala ada pemilik yang terlupa untuk memasukan ini didalam surat perjanjian
5. Notis Penamatan Sewaan
sekiranya anda tidak lagi mahu menyewa distu, cara bagaimana untuk anda keluar? Pastikan ia dalam situasi menang-menang.
semoga perkongsian tak seberapa ini membantu anda dalam memahami surat pernjajian sewaan kedai/premis. sekiranya ada syarat-syarat yang anda rasakan tak mampu anda penuhi atau ragu-ragu, sila jangan tandangan tangan. Terus berbincang bersama pemilik kedai supaya anda dan dia mendapat persetujuan yang memuaskan kedua-dua pihak.
Terima kasih kerana membaca
Sebenarnya kali ini Belalang nak kongsikan contoh surat perjanjian sewaan kedai atau premis. Tetapi memandangkan surat yang nak dikongsi tu berada dalam thumbdrive di rumah, jadi Belalang tukar fikiran.
Gambar Carian Google |
Apa kata jika Belalang kongsikan perkara yang perlu anda teliti di dalam surat perjanjian sewa kedai?
Lain pemilik premis lain syarat dan caranya. Tetapi dalam pengalaman Belalang, ada beberapa perkara di dalam surat perjanjian yang jika anda terlepas pandang dikemudian hari mungkin akan menyusahkan anda dan juga pemilik kedai.
1. Kaedah Bayaran
Bayaran bagaimana yang dipersetujui oleh pemilik dan anda? Hal ini Biasa Belalang alami dimana ketika bayaran bulan pertama ingin dijelaskan rupa-rupanya pemilik kedai tak mahu menerima secara tunai. sebaliknya ia mahu penyewa bank in. Tetapi sekiranya hal ini dapat anda putuskan lebih awal bersama pemilik kedai, pasti ia jadi lebih mudah.
2. Tempoh masa lewat yang dibenarkan
Sekiranya anda menghadapi masalah untuk membayar sewa pada haribulan (contoh: setiap 15 hari bulan) seperti yang dijanjikan, dalam tempoh berapa lamakah anda perlu jelaskan. Seminggu dari tarikh atau bagaimana?
3. Bil utiliti (elektrik dan air)
Adakah bil air dan elektrik anda yang perlu terus jelaskan atau pemilik yang jelaskan dan anda perlu membayar kepadanya? Ini juga pernah Belalang alami :)
4. Bil Indah water
Didalam perjanjian bagaimana bil Indah water dijelaskan? Kadang-kala ada pemilik yang terlupa untuk memasukan ini didalam surat perjanjian
5. Notis Penamatan Sewaan
sekiranya anda tidak lagi mahu menyewa distu, cara bagaimana untuk anda keluar? Pastikan ia dalam situasi menang-menang.
semoga perkongsian tak seberapa ini membantu anda dalam memahami surat pernjajian sewaan kedai/premis. sekiranya ada syarat-syarat yang anda rasakan tak mampu anda penuhi atau ragu-ragu, sila jangan tandangan tangan. Terus berbincang bersama pemilik kedai supaya anda dan dia mendapat persetujuan yang memuaskan kedua-dua pihak.
Terima kasih kerana membaca
Ulasan
Catat Ulasan